Hoe schrijf je een degelijk marketingonderzoeksrapport?

Het rapporteren van de resultaten van een onderzoek is een heel belangrijke stap in je hele marketingstrategie, vandaar dat het onderzoeksrapport alle nodige elementen moet bevatten en duidelijk geschreven moet zijn. Want tenslotte moet het voor iedereen verstaanbaar zijn. Om het je een stukje makkelijker te maken hebben we alvast enkele stappen voor je die een grote hulp kunnen zijn bij het opstellen van een rapport.

  1. Begin met een verklarende woordenlijst van de termen die je hebt gebruikt in het onderzoek. Door deze woordenlijst wordt het rapport voor iedereen duidelijk en kunnen mogelijk buitenstaanders ook het onderzoek zonder problemen doornemen.
  2. Zorg dat de vragen die belangrijk waren voor het onderzoek ook voorkomen in je marketingonderzoeksrapport. Op die manier is voor alle lezers van het rapport het doel of het nut van het onderzoek direct duidelijk.
  3. Als je de resultaten van het onderzoek wil gaan bespreken in je rapport is het altijd handig om enkele grafieken te gebruiken. Het gebruik van een visuele voorstelling geeft niet enkel een snel overzicht van de resultaten maar ook is het veel duidelijker dan enkel maar je resultaten bijvoorbeeld in een tabel te gaan plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *